| ♥ Adila Husna ♥ | bittersweet life: Salam 1Syawal 1430..

Sunday, September 20, 2009

Salam 1Syawal 1430..

Kejap je dah raya ada.. Raya tahun ni tip top Hijau kehijauan satu mahligai.. hehe.. semua ni idea mak aku.. dia nak hijau semua.. so, sume la kena pakai hijau sekali umah hijau.. bahagia sgt time hari raya... Pagi raya rasa xde mood sgt2.. sbb semalam tdoq lewat.. sebab balik umah lewat kluaq cari nasi himpit smpai kat billion baru jumpa.. balik dekat pukul 12.30 dah.. Pastu lepas sembahyang subuh buka pintu umah tengok pasu ikan masih bersepah lagi.. kemas bagi abes dlu..baru masuk dapur buat apa yg patut.. pastu baru g mandi sunat Aidilfitri.. amek berkat la katakan.. pas breakfast dgn ayah makan ketupat daun palas hasil tangan ayah baru la g masjid.. smpai masjid org penuh.. so, terpaksa la sembahyang kat belakang... aku kat hujung sekali tepi tangga.. mak aku kat sebelah... masa aku kusyuk sembahyang dok dengaq iman baca ayat2.. mai la empat org budak um0 dlm 3 hingga 5 thn mcm tuh la duk kat sebelah aku.. punya la bising smpai xkusyuk aku sembahyang.. yg dowang tuh badan chubby2 la.. sowng laki sowang pempuan... ckp KL nyer.. ntah cucu sapa ntah balik kampung..

Pempuan : abg diorang sne tuh nak lawan dengan kite..abg bertukar le jadi supermen cpt.
Lelaki : kakak, tengok ni abg buat haaaaaaaaaaaaaa (smbil jerit kalah tok imam yg pakai mic.. bising 1 masjid)
pempuan: hey! diaorng tak takot ke dgn abg ni? die blh tukar jd supermen..klu nak lawan datang r sini..


aku tahan je, klu nak tergelak memang nak tergelak dah ni.. haha... sampai abeh sembahyang baru aku gelak.. mak aku pun xkusyuk.. mmg silap plih tempat sembahyang.. pas dengaq khutubah raya.. (sbnarnya xdgq pon.. dah duk belakang sgt).. baru la bersalam-salaman... dalam ramai org tuh aku ternampak Tok Chu aka tok saudara aku.. terlintas dihati aku nak tggu jgk.. nak salam raya dengan tok chu.. dlm tgh dok salam2 dengan orang kampung.. tok chu pun kelihatan.. amek tangan tok chu terus salam.. tok chu siap peluk cium lagi cucu menakan ni.. hehe.. tengah berjalan dengan tok chu.. tok chu bgtau ada org meninggal.. Tok chu ckp dengan mak aku.. aku tumpang dengaq ja.. Yang aku dengaq org yg mati tuh wan anisah.. duk Kg. luaq.. aku xsyak lagi la sapa2.. pastu mak aku cakap "dila ni la.. mak member dila tuh la.. yg jual kuih kat pekan selasa tuh.. yg umah dia kat pekan baru tuh.." Amzar! amzar! amzar! dalam hati aku terdetik nama dia...terkejut aku.... damm.. tak mungkin mak dia.. tanya lagi kat mak mintak kepastian.. btol ka apa yg aku dgq ni.. Hari ini dah la hari raya.. 1 syawal.. Mak amzar meninggal.. Inalillahwainailaihirajiun... aku ckp kt mak aku yg aku dah lama xmsg dia.. dia pun xckp pon yg mak dia sakit ka apa ka sebelum ni...dalam perjalanan nak balik umah.. hati aku sayu sgt2.. dalam fikiran aku cam ne dia nak terima kenyataan tuh di pagi hari raya?.. adik2 dia mcm mana plak..?.. sambil aku berjalan dgn mak aku.. jumpa la si pdoh.. dia yg mula2 senyum kat aku dulu.. aku pun ckp kat mak aku.. tu pdoh..mak aku terus cakap.. p la bgtaw kat pdoh pasal ni.. aku teragak2 nak lintas jalan cz keta bnyak baru kluar masjid.. xjd nak lintas jln sbb mybe pdoh dah taw dah perkara ni sebelum aku taw.. aku jalan laju2 tinggai ayah dgn mak jalan kat belakang.. sampai kat pintu umah terus masuk bilik cari enset.. Tgk enset ada msg dri amzar .. "Salam.. nak bgtau mak dah tak dak dah".. msg smpai 8.24pgi.. aku tak bawak nset g masjid dn masa tuh aku tgh lam masjid tu aku tak taw benda ni.. aku try kol amzar.. tp line celcom bz.. tak dpt kol.. try bnyak kali last2 bru dpt.. tanya mcm nak bleh jd mcmni.. amzar ckp mak mmg xskit apa.. "mak penat slpas subuh tdi mak meninggal"... sabar bnyk2 amzar.. tabahkan hati.. (Al-Fatihah utk Arwah Mak Amzar).. lepas makan sume bertolak g rumah tok ah.. p beraya dengan tok dulu..makan2 apa yg tok masak.. air tgn tok mmg sedap... pastu terus g umah tok chu.. raya lagi dengan tok chu... tgk sepupu baru.. balik dari umah tok baru g melawat mak amzar dgn mak ayah aku.. hati aku tersentuh tgk Aidil.. adik kepada amzar.. dia teyak disisi mak dia dengan penuh pengertian.. budak kecik tuh dia memahami keadaan sbnar.. klu benda ni jd kt aku.. aku rasa aku rebah!...takziah untukmu amzar.. semoga tuhan rahmati arwah mak... dalam kita gembira pada hari raya.. ada jgk insan ditimpa musibah..lepas tu baru balik umah tok sebelah ayah pulak sbb tok dah kol banyak kali suh balik.. Ya Tok.. Kami balik ni..





Pagi raya kat rumah..



Sebelum p umah tok'Ah



Umah tok'ah.. hijau vs oren



Umah tok piah.. tok sebelah ayah..
masa ni nak g sembahyang kat naksah tok wan...

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

 
Copyright © . All Right Reserved by Adila Husna 2013